Lifelong Learning Programme

Banner

Copyright © 2010 ABC Maths. All Rights Reserved. We assume no responsibility for the content of external links.


Designed by:
SiteGround web hosting Joomla Templates
Research PDF Print E-mail


ABCmaths publications:


1. Kuntze, S. & Kurz-Milcke, E. (2010). Content domain-related and task-specific views of mathematics teachers in the area of statistics. In Pinto, F.M. & Kawasaki, T.F. (Eds.), Proceedings of the 34th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3 (pp. 193-200) Belo Horizonte, Brazil: PME.

2. Kuntze, S., Lerman, S., Murphy, B., Siller, H.-S., Kurz-Milcke, E., Winbourne, P., Fuchs, K.-J., Wagner, A., Wörn, C., Vogl, C. & Schneider, M. (2010). Supporting teachers’ awareness of big ideas in mathematics classrooms. In Pinto, F.M. & Kawasaki, T.F. (Eds.), Proceedings of the 34th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 4 (p. 360) Belo Horizonte, Brazil: PME.

3. Kuntze, S., Lerman, S., Murphy, B., Siller, H.-S., Kurz-Milcke, E., Winbourne, P., Fuchs, K.-J., Wagner, A., Wörn, C., Vogl, C. & Schneider, M. (2010). Große Ideen in der Mathematik sehen – Mathematik im Unterricht mit großen Ideen transparenter machen. ABCmaths – ein EU-gefördertes internationales Drittmittelprojekt. GDM-Mitteilungen, 89, 44-47.

4. Kuntze, S., Lerman, S., Murphy, B., Siller, H.-S., Kurz-Milcke, E., Winbourne, P., Fuchs, K.-J., Wagner, A., Wörn, C., Vogl, C. & Schneider, M. (2010). Awareness of Big Ideas in Mathematics Classrooms (ABCmaths). Progress report. [Zwischenbericht an die Europäische Union zum EU-geförderten Projekt „ABCmaths“].

5. Kuntze, S., Lerman, S., Murphy, B., Kurz-Milcke, E., Siller, H.-S. Winbourne, P. (2011). Development of pre-service teachers’ knowledge related to big ideas in mathematics. In B. Ubuz (Ed.), Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 3 (pp. 105-112). Ankara, Turkey: PME.

6. Kuntze, S., Siller, S., & Vogl, C. (2011). In-service and pre-service teachers’ views about professional knowledge related to modelling. In B. Ubuz (Ed.), Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (p. 471). Ankara, Turkey: PME.

7. Kuntze, S., Siller, H.-S. & Vogl, C. (2011). Which Self-Perceptions do Mathematics Teachers Hold towards their Pedagogical Content Knowledge Related to Modelling? – An Empirical Study with Austrian Teachers. Proceedings of the 15th International Conference on the Teaching of Mathematical Modelling and Applications (ICTMA 15). Melbourne: University.

8. Siller, H.-S., Kuntze, S., & Vogl, C. (2011). Modelling as a big idea in mathematics – knowledge and views of pre-service and in-service teachers. In B. Ubuz (Ed.), Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (p. 390). Ankara, Turkey: PME.

9. Kuntze, S. (2011, im Druck). Lehrkräfte für „große Ideen“ sensibilisieren – Ansätze des Projekts ABCmaths. [Einführung zur moderierten Sektion]. Beiträge zum Mathematikunterricht 2011. Münster: WTM-Verlag.

10. Kuntze, S. & Kurz-Milcke, E. (2011, im Druck). Professionelles Wissen von Lehrkräften zu mathematikbezogenen „großen Ideen“. Beiträge zum Mathematikunterricht 2011. Münster: WTM-Verlag.

11. Dreher, A. & Kuntze, S. (2011, im Druck). Konstruktivistische und rezeptive Sicht von Lehrkräften und Studierenden zum Lehren und Lernen im Mathematikunterricht. Beiträge zum Mathematikunterricht 2011. Münster: WTM-Verlag.

12. Vogl, C., Siller, S. & Kuntze, S. (2011, im Druck). Modellieren als Big Idea im Mathematik mit Bedeutung für den Mathematikunterricht – Ergebnisse einer Untersuchung mit Lehramts-Kandidat(inn)en. Beiträge zum Mathematikunterricht 2011. Münster: WTM-Verlag.

13. Kuntze, S., Lerman, S., Murphy, B., Siller, H.-S., Kurz-Milcke, E., Winbourne, P., Dreher, A., Wagner, A., Wörn, C., Vogl, C., Fuchs, K.-J. & Schneider, M. (2011). Awareness of Big Ideas in Mathematics Classrooms – Das Projekt ABCmaths. In S. Kuntze & A. Dreher (Hrsg.), Big Ideas im Zentrum des Mathematikunterrichts – Fachdidaktischer Hintergrund, Anregungen für die Unterrichtspraxis und Materialien für schüler(innen)zentrierte Lernumgebungen (S. 9-12). Ludwigsburg: Päd. Hochschule.

14. Kuntze, S., Lerman, S., Murphy, B., Kurz-Milcke, E., Siller, H.-S. Winbourne, P. (im Druck). Professional knowledge related to big ideas in mathematics – An empirical study with pre-service teachers. CERME 2011.

15. Siller, H.-S., Kuntze, S., Lerman, S., & Vogl, C. (im Druck). Modelling as a big idea in mathematics with significance for classroom instruction – How do pre-service teachers see it?. CERME 2011.

16. Siller, H.-S., Kuntze, S., Lerman, S., & Vogl, C. (akzeptiert). Modellieren als „Big Idea“ in Mathematik mit Bedeutung für den Mathematikunterricht – Ergebnisse einer Untersuchung mit Lehramtskandidat/innen. In T. Hascher & G. H. Neuweg (Hrsg.), Forschung zur (Wirksamkeit der) LehrerInnenbildung. Wien: LIT-Verlag.

17. Kuntze, S., Siller, H.-S. & Vogl, C. (eingereicht). Which Self-Perceptions do Mathematics Teachers Hold towards their Pedagogical Content Knowledge Related to Modelling? – An Empirical Study with Austrian Teachers. In G. Stillman et al. (Eds.), Mathematical Modelling: Connecting to Practice – Teaching practice and the practice of applied mathematicians. Dordrecht: Springer.

18. Kuntze, S., Lerman, S., Murphy, B., Siller, H.-S., Winbourne, P., Fuchs, K.-J., Wagner, A. & Wörn, C., (in Vorbereitung). Big ideas associated with mathematics in the classroom – what should teachers know?

19. Lerman, S. & Winbourne, P. (2011). Big Ideas in SMK & PCK: A Rationale. In B. Ubuz (Ed.), Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (p. 348). Ankara, Turkey: PME.

20. Winbourne, P. & Lerman, S. (2011). Methodological issues in researching big ideas in SMK & PCK. In B. Ubuz (Ed.), Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (p. 415). Ankara, Turkey: PME.

21. Kuntze, S.; Lerman, S.; Murphy B.; Siller, H.-St.; Kurz-Milcke, E.; Winbourne, P.; Fuchs, K.; Wagner A.; Wörn, C; Vogl, C.; Schneider, M.: Große Ideen in der Mathematik sehen – Mathematik im Unterricht mit großen Ideen transparenter machen. In: GDM-Mitteilungen, Nr. 2, 2010, S. 44-47,

22. Siller, H.-St.; Kuntze, S.; Lerman, S.; Vogl, C.: Modelling as a big idea in mathematics with significance for classroom instruction – how do pre-service teachers see it? In: In Kaiser, G. (ed.): Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, WG 6, verfügbarunter: http://www.cerme7.univ.rzeszow.pl/index.php?id=wg6 (21.06. 2011),

23. Kuntze, S.; Lerman, S.; Murphy, B.; Kurz-Milcke, E.; Siller, H.-St.; Winbourne, P.: Professional knowledge related to big ideas in mathematics – an empirical study with pre-service teachers. In: CERME Proceedings WG 17. 2011,

24. Kuntze, S.; Lerman, S.; Murphy, B.; Kurz-Milcke, E.; Siller, H.-St.; Winbourne, P.: Development of pre-service teachers’ knowledge related to big ideas in mathematics. In: PME Proceedings. 2011,

25. Lerman & Winbourne (in Vorb.). “Making connections” – eine Große Idee für den Unterricht. mathematic lehren, ??

26. Siller, H.-St.; Kuntze, S.; Vogl, C.: Which Self-Perceptions do mathematics teachers hold towards their pedagogical content knowledge related to modelling?In: ICTMA Proceedings 2011

27. Siller, H.-St.; Kuntze, S.; Vogl, C.: Modellieren als „Big Idea“ in Mathematik mit Bedeutung für den Mathematikunterricht – Ergebnisse einer Untersuchung mit Lehramtskandidat/innen. In: Wirksamkeit der Lehrer(innen)bildungProceedings zur öfeb-Tagung 2011


Publications related to ABCmaths:


28. Kuntze, S., Wagner, A. & Wörn, C. (2009). Accompanying “in-service teaching” internships of prospective mathematics teachers – a model for encouraging exchange between theory and practice using the triple coaching approach. In L. Paditz & A. Rogerson (Eds.), The Mathematics Education into the 21st Century Project. Proceedings of the 10th International Conference (pp. 336-340). Dresden: University of Applied Sciences. [auch online verfügbar unter: http://math.unipa.it/~grim/ 21_project/Kuntze336-340.pdf].

29. Wagner, A., Wörn, C. & Kuntze, S. (2009). Developing explanatory competencies in teacher education. In L. Paditz & A. Rogerson (Eds.), The Mathematics Education into the 21st Century Project. Proceedings of the 10th International Conference (pp. 570-574). Dresden: University of Applied Sciences. [auch online verfügbar unter: http://math.unipa.it/~grim/ 21_project/Wagner570-574.pdf].

30. Kuntze, S. (2009). Geometrische Beweiskompetenz fördern durch Reflexions- und Schreibanlässe zu beweisbezogenem Metawissen. In M. Ludwig, R. Oldenburg & J. Roth (Hrsg.), Argumentieren, Beweisen und Standards im Geometrieunterricht (S. 219-238). Hildesheim: Franzbecker.

31. Kuntze, S. (2009). Vorstellungen von Mathematiklehrkräften zum Umgang mit Fehlern im Unterricht weiterentwickeln – Befunde zu Wirkungen eines videobasierten Fortbildungsprojekts. mathematica didactica, 32, 3-30.

32. Kuntze, S. (2010). Sichtweisen von Studierenden zum Lehren und Lernen im Mathematikunterricht – „Rich pictures“ und Multiple-Choice: Gegenüberstellung zweier Erhebungsformate. In A. Lindmeier & S. Ufer (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2010 (S. 521-524). Münster: WTM-Verlag.

33. Kuntze, S. (2010). Zur Beschreibung von Kompetenzen des mathematischen Modellierens konkretisiert an inhaltlichen Leitideen – Eine Diskussion von Kompetenzmodellen als Grundlage für Förderkonzepte zum Modellieren im Mathematikunterricht. Der Mathematikunterricht (MU), 56(4), 4-19.

34. Kuntze, S. (2011). In-Service and Prospective Teachers’ Views about Modelling Tasks in the Mathematics Classroom – Results of a Quantitative Empirical Study. In G. Kaiser et al. (Eds.), Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling (pp. 279-288) Dordrecht: Springer.

35. Kuntze, S. (2011). Views of mathematics teachers about modelling tasks. In B. Ubuz (Ed.), Proceedings of the 35th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1 (p. 470). Ankara, Turkey: PME.

36. Wagner, A., Wörn, C. & Kuntze, S. (2011). Kann man Erklären lernen? - Ein Unterrichtsmodell zur Förderung von Erklärkompetenzen bei angehenden Lehrern unter Verwendung didaktischer Materialien. In P. Kirchner & A. Nörthemann (Hrsg.), Bildung aktiv erleben (S. 58-69). Hohengehren: Schneider.

37. Kuntze, S. (akzeptiert). Pedagogical content beliefs: Global, content domain-related and situation-specific components. Educational Studies in Mathematics.

38. Kuntze, S. (akzeptiert). Modellieren beim Nutzen von Darstellungen in statistischen Kontexten - Bedingungsvariablen eines Aspekts mathematischer Kompetenz. [Arbeitstitel]. In R. Borromeo-Ferri, G. Greefrath, G. Kaiser (Hrsg.), Didaktik des mathematischen Modellierens – Erste Bausteine. Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag.